Zomer - tussen airo en verfrissend rioolwater - Reisverslag uit Porto Alegre, Brazilië van Karen Aarts - WaarBenJij.nu Zomer - tussen airo en verfrissend rioolwater - Reisverslag uit Porto Alegre, Brazilië van Karen Aarts - WaarBenJij.nu

Zomer - tussen airo en verfrissend rioolwater

Door: Karen

Blijf op de hoogte en volg Karen

07 Februari 2014 | Brazilië, Porto Alegre

Het is zomer in Porto Alegre en niet zo'n beetje ook. Het is hier in de afgelopen 100 jaar niet meer zo warm geweest. Als Nederlander, totaal niet gemaakt voor zoveel warmte, moet ik daar mee leren leven. De eerste dag dat het zo heet was heeft Renato me nog moeten redden, ik werd namelijk duizelig op straat. Het was bloedheet, de bus kwam niet en ik kreeg bijna geen lucht meer. Het gevoel dat je in de sportschool staat en je nét even teveel hebt gedaan en duizelig wordt, DÁT gevoel! Renato riep: ,,gewoon ademhalen' en ik: ''ádemhalen?? hoe dan? ik krijg geen lucht!'' Uiteindelijk kreeg ik mijn ademhaling gelukkig weer onder controle en nu ben ik er inmiddels aan ''gewend'', dat houdt in: ik word niet meer duizelig, want er echt aan wennen doet namelijk niemand.

In het begin van de maand januari is de stad bijna uitgestorven, veel inwoners vluchten tijdens de warme vakantiedagen naar het strand... en gelijk hebben ze! Alleen nu moet iedereen weer aan het werk en kan er niet meer gevlucht worden. Gisteren gaf de thermometer 47 graden aan en om 23:00 was het nog 42 graden buiten. Iedereen in Nederland die roept jaloers te zijn, die heeft het mis. Het is namelijk echt té heet. Na 10 meter lopen op straat breekt het zweet je al uit en probeer je zo snel mogelijk weer ergens naar binnen te gaan waar de airco aanstaat. Op de kou kun je je kleden, maar op de hitte niet. Gelukkig zijn er op zo'n 30 km afstand parken te vinden, voorzien van zwembaden waar je heerlijk kunt afkoelen in het weekend. Doordeweeks probeer je zoveel mogelijk binnen te blijven overdag, of op plaatsen te komen waar airconditioning is. Als ik ergens heen moet probeer ik heel vroeg in de ochtend te gaan óf aan het eind van de middag, anders is het gewoon te heet. Gelukkig hebben wij airconditioning thuis en dat is, op de energierekening na, heel erg fijn!

Maar er zijn mensen die niet kunnen vluchten naar een prachtig park met zwembaden of naar een huis met airconditioning. Dit zijn de mensen die het erg moeilijk hebben met de hete zomer in Porto Alegre, onder andere zwervers die de hele dag op straat leven, zij kunnen niet vluchten uit de enorme hitte. Ik probeer elke keer wat flesjes koud drinken mee te nemen als ik ergens heen moet en deze uit te delen aan hen, dat is het enige wat ik kan doen om te helpen voor mijn gevoel en dat is soms best lastig... Mijn hart breekt als ik zie dat deze mensen vluchten in het vieze rioolwater van het kanaal, alleen maar om even af te kunnen koelen. En dat zijn de momenten dat ik besef hoe goed iedereen het in Nederland heeft, natuurlijk hebben mensen het soms niet breed, maar niemand hoeft zich te wassen of zich af te koelen in rioolwater, in de uitwerpselen van anderen. De schaamte zijn deze mensen allang voorbij, voor hen is het niet leven, maar overleven.

Kortom, ik weet nu wat mijn minst favoriete seizoen hier is: de zomer. Het is té heet, en daar moet ik mee leren leven, maar het is voor mij nooit overleven.

  • 07 Februari 2014 - 15:20

    Hans En Hanny Cornelis:

    Lieve Karen en Renato,

    Wat vreselijk die hitte!
    Houdt jullie hondje het een beetje vol die moet natuurlijk op gezette tijden naar buiten ook als het bloedheet is.
    Op dit moment stroomt het van de regen langs de ramen van ons appartement.
    Een gek idee dat jullie het daar zo warm hebben.
    Ellendig hoor al die arme mensen, je doet hier super goed aan om flesjes water mee te nemen voor ze.
    Ja de regering daar doet hier denk ik niets aan. Wat een armoede. Wij hebben in Colombia ook het nodige gezien. De rolstoelen alleen al van het jaar 1800. Plankje met wieltjes om vooruit te komen.
    Ik trek zo mijn warme jas aan en ga boodschappen halen, wat een weelde in de winkels in Nederland en dan hebben ze het over een crisis!

    Nog veel sterkte met de warmte nog even en dan komt de familie Aarts eraan dan is het een stuk koeler tegen die tijd.

    Veel knuffels van Hans en Hanny

  • 07 Februari 2014 - 20:45

    Sanne Van Der Flier:

    En wat voor weer is het in juni?? ;)

    Dikke X

  • 07 Februari 2014 - 22:34

    Jorinte:

    Dat heb je weer mooi geschreven lieverd. Niet overleven maar wel blijven ademhalen he! Ik zie t namelijk weer helemaal voor me!
    Succes met de hitte.
    Kus

  • 08 Februari 2014 - 09:37

    John Zegwaard:

    Hoi Karen,

    En wij maar klagen hier in de regen, heel goed van jou om ons (weer) eens te wijzen op het bevoorrechtte leven dat wij in in west-Europa leiden.
    Sterkte met die hitte, wij steken vanavond de haard maar weer aan!!
    groeten,
    John en Tineke

  • 21 November 2014 - 12:44

    Sanne:

    Hoi Karen,
    Wat leuk om te lezen dat je in Brazilie woont, zelf ga ik misschien half 2015 ook daar wonen met mijn braziliaanse vriend. Hij komt uit Santos. Waar woon jij ? en bevalt het je?
    Groetjes,
    sanne

  • 21 November 2014 - 13:25

    Karen:

    Hoi Sanne,
    wat spannend! Ik heb een facebook pagina: Nederlanders in Brazilië. Dat vindt je misschien wel handig om te weten en lid van te worden. Ik woon in Porto Alegre en het bevalt me ondanks de cultuurverschillen en het ander soort leven eigenlijk heel erg goed :) Als je vragen hebt kun je ze altijd stellen!
    Gr,
    Karen

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Brazilië, Porto Alegre

Karen

Actief sinds 06 Maart 2012
Verslag gelezen: 2227
Totaal aantal bezoekers 10584

Voorgaande reizen:

02 Mei 2012 - 30 November -0001

Brazil!

Landen bezocht: