Zuid-Europa in Brazilië - Reisverslag uit Porto Alegre, Brazilië van Karen Aarts - WaarBenJij.nu Zuid-Europa in Brazilië - Reisverslag uit Porto Alegre, Brazilië van Karen Aarts - WaarBenJij.nu

Zuid-Europa in Brazilië

Door: Karen

Blijf op de hoogte en volg Karen

06 April 2013 | Brazilië, Porto Alegre

Na een halfjaar in São Paulo te hebben gezeten zijn we in januari verhuisd naar Porto Alegre. Het was een last minute actie en we hebben alles per vliegtuig verhuisd. Koffers mee, dozen mee, nog meer dozen mee en Ica in een hondentas mee. De vliegtijd tussen São Paulo en Porto Alegre is ongeveer anderhalf uur. Alleen Renato kende Porto Alegre al en ik... nou ik ging zitten in het vliegtuig en liet alles maar op me af komen. De komende 4 jaar zijn we in Porto Alegre, dus het is toch belangrijk dat ik me daar thuis voel.

Veel tijd had ik niet om de stad te leren kennen, want na 1 weekje ging ik al naar Nederland. En dat had ik ook nodig, even opladen, even weer alles als vanouds en niet te vergeten al mijn lieve familie en vrienden weer zien. In Nederland sneeuwde het, dus ik zakte ongeveer 40 graden naar beneden qua temperatuur. Ondanks dat ik met 3 dekens sliep in Nederland vond ik de kou ook wel even goed. Winter daar kan je je op kleden. Hitte, echte hitte dus niet de warmte in Nederland in de zomer maar de 45 graden in BR, daar kan je dus niks mee. Het enige wat je dan kan doen is zo min mogelijk bewegen en 6 keer per dag onder de koude douche gaan staan. Of gewoon de airco aanzetten natuurlijk, maar die had ik toen niet in mijn appartement.
De drie weken in Nederland vlogen voorbij en vervolgens was het alweer tijd om naar Porto Alegre gegaan. Porto Alegre, de hoofdstad van de deelstaat helemaal in het zuiden van Brazilië, Rio Grande do Sul. Het is een van de grootste steden van BR met zo'n 1,5 miljoen inwoners. De plek van de cowboys, wekelijkse churrascos (barcebue met gigantisch veel vlees, bbq in NL is er niks bij) en chimarrão (zie ook foto album). Chimarrão is een soort thee gemaakt van erva-mate (een soort kruiden). In een speciale houten beker (de cuia) wordt het kruid gemengd met heet (maar geen kokend) water en via een dik ijzeren rietje, genaamd "bomba" opgedronken. Het drankje is typisch voor het zuiden van Brazilië. Maar ook voor andere landen in Zuid-Amerika zoals Paraguay, Bolivia, Uruguay en Argentinië. De stad Porto Alegre is oorspronkelijk gebouwd door de Portugezen om de Spanjaarden op afstand te houden. Stella en Noorodin waren hier de afgelopen week en hadden het gevoel door zuid-europa te lopen. Dat klopt wel, omdat het ook door Europeanen gebouwd is. Het binnenland van Rio Grande do Sul is prachtig en kent gebergten waar het in de winter ook sneeuwt. Met Stella en Noorodin zijn we ook naar Gramado (het binnenland) geweest en dan lijkt het alsof je in de Alpen rondloopt. Zelfs de bouw van de huizen is vergelijkbaar. Hier wordt het ook echt koud in de winter, nog veel kouder dan in Porto Alegre, want daar sneeuwt het niet in de winter maar de temperatuur kan 's nachts wel dalen naar zo'n 4 graden. Een klein Europa in Brazilië dus en, op de taal na, in niets vergelijkbaar met bijvoorbeeld Rio de Janeiro.

In het fotoalbum zijn een aantal foto's van de omgeving van Porto Alegre te zien en van het binnenland van Rio Grande do Sul, de prachtige natuur.

  • 06 April 2013 - 17:47

    René:

    Hey wereld reiziger,

    Mooi verhaal weer :)
    Als ik in de buurt kom... doen we een BBQ. .... Je hebt mijn nieuwsgierigheid gewekt ;)

    Genieten van je nieuwe stad, nieuwe mensen... altijd leuk.

    Groeten ook aan Renato.
    Hopenlijk tot snel.

    tchauuuuuuuuuu

    René

  • 09 April 2013 - 18:10

    Anouk Cleven:

    Hallo Karen, welkom in POA! Weer een lid van de Nederlandse (kleine) gemeenschap erbij. Ik heb je net een berichtje gestuurd via LinkedIn, zou het erg leuk vinden om je te ontmoeten. Groet, Anouk

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Brazilië, Porto Alegre

Karen

Actief sinds 06 Maart 2012
Verslag gelezen: 958
Totaal aantal bezoekers 10590

Voorgaande reizen:

02 Mei 2012 - 30 November -0001

Brazil!

Landen bezocht: